Navigace: Domů Dive Into HTML5

Pět věcí, které byste měli vědět o HTML5

 

1. HTML5 se skládá z celé řady částí

[maketa přehrávače videa]

Mohli byste se ptát: „Jak mohu začít používat HTML5, když ho starší prohlížeče nepodporují?“ Ale byla by to zavádějící otázka. HTML5 se skládá z celé řady částí. Nemůžete proto detekovat, zda prohlížeč „podporuje HTML5“, protože by to nedávalo žádný smysl. Ovšem můžete detekovat podporu jednotlivých částí HTML5, např. zda prohlížeč podporuje canvas, video nebo geolokaci.

Pod HTML si můžete představit jednotlivé značky a lomené závorky. To je ta hlavní část, ovšem zdaleka se nejedná o celé HTML. Specifikace HTML5 dále určuje, jak mají tyto lomené závorky spolupracovat s JavaScriptem skrze Document Object Model (DOM). HTML5 nedefinuje pouze značku <video>, ale také příslušející DOM API pro objekt video v DOM. Toto API můžete využít k detekci podporovaných formátů videa, ke spuštění nebo zastavení videa, ke ztišení zvukové stopy, ke sledování, jak velká část videa byla již stažena, zkrátka všechno, co potřebujete, abyste značce <video> mohli přidat patřičnou user experience.

Kapitola 2 a příloha A vás naučí, jak správně detekovat podporu jednotlivých novinek HTML5.

2. Nemusíte nic zahazovat

[ukázka formulářových prvků]

Ať se vám to líbí nebo ne, nemůžete popřít, že HTML 4 je nejúspěšnějším značkovacím formátem v historii. HTML5 na jeho úspěchu staví. Nemusíte zahazovat kód, který už máte napsaný. Nemusíte se znovu učit, co jste se už jednou naučili. Pokud vaše webová aplikace včera fungovala jako HTML 4, bude dnes stále fungovat jako HTML5. Tečka.

Chcete-li vaše webové aplikace vylepšit, tak jste na správném místě. Uveďme si konkrétní příklad: HTML5 podporuje všechny formulářové prvky z HTML 4, k nim přidává několik dalších. Jedná se o poměrně dlouho žádané prvky jako například posuvníky nebo prvky pro výběr data, vedle nich ale najdeme i prostě jen o něco málo chytřejší formulářové prvky. Takový formulářový prvek input typu email vypadá jako obyčejné textové pole, ovšem mobilní prohlížeče automaticky přizpůsobí klávesnici, aby usnadnily zadávání emailových adres. Starší prohlížeče, které formulářový prvek typu email nepodporují, s ním budou pracovat jako s obyčejným textovým vstupním prvkem a formulář tak bude fungovat, aniž bychom museli měnit kód nebo použít JavaScript. To znamená, že vaše formuláře můžete začít upravovat už dnes, a to i v případě, že něktěří vaši návštěvíci stále ještě používají IE 6.

O HTML5 formulářích se vše podstatné dozvíte v kapitole 9.

3. Začátek je lehký

[ukázka HTML kódu]

„Upgrade“ na HTML5 může být tak snadný, jak snadno dokážete změnit doctype vaší stránky. Doctype byste již meli mít na prvním řádku každé stránky v HTML. Předchozí verze HTML definovaly řadu různých variant doctype a vybrat z nich ten správný nebylo vždy tak úplně snadné. V HTML5 najdete jen jeden doctype:

<!DOCTYPE html>

Upgradem na HTML5 doctype nerozbijete váš existující kód, protože značky, které byly definovány v HTML 4, jsou stále podporované v HTML5. Ovšem pak už můžete začít používat nové — validní — sémantické prvky jako jsou <article>, <section>, <header> a <footer>. Více se o těchto prvcích dozvíte v kapitole 3.

4. A opravdu to už funguje

[formulářové pole s klávesnicí na obrazovce mobilního zařízení]

Ať už chcete něco vykreslit do canvasu, přehrávat video, vytvářet lepší formuláře nebo aplikace, které fungují i když jste offline, zjistíte, že HTML5 je už dobře podporované. Firefox, Safari, Chrome, Opera a mobilní prohlížeče již podporují canvas (kapitola 4), video (kapitola 5), geolokaci (kapitola 6), local storage (kapitola 7) a mnohem více. Google již podporuje anotaci pomocí mikrodat (kapitola 10). Dokonce Microsoft — známý tím, že jen zřídka brázdí cestu standardů — podporuje většinu HTML5 vlastností v Internet Exploreru 9.

[Ozubené kolečko volající "Můžu vám pomoct"]

Každá kapitola této knihy obsahuje známé přehledy kompatibilit prohlížečů. Ovšem, co je důležitější, každá kapitola obsahuje také přehled vašich možností, pokud potřebujete podporovat i starší prohlížeče. Vlastnosti HTML5 jako geolokace (kapitola 6) a video (kapitola 5) se v prohlížečích nejprve objevily jako pluginy Gears nebo Flash. Jiné vlastnosti, např. canvas (kapitola 4), mohou být kompletně emulované JavaScriptem. Tato kniha vás naučí využívat vlastnosti moderních prohlížečů aniž byste museli zanevřít na prohlížeče staré.

5. Zůstane tu napořád

Tim Berners-Lee vymyslel World Wide Web začátkem devadesátých let 20. století. Později založil W3C, aby se staralo o webové standardy, což tato organizace činí již více než 15 let. V červenci 2009 muselo W3C k budoucnosti webových standardů oznámit:

Dnes ředitel oznámil, že plán pracovní skupiny pro XHTML 2 vyprší koncem roku 2009, jak bylo předběžně určeno, a již nebude dále prodloužen. Tímto, a také zvýšením zdrojů pracovní skupiny pro HTML, W3C doufá, že urychlí proces vývoje HTML5 a ujasní postoj W3C k budoucnosti HTML.

HTML5 tu je a zůstane tu napořád. Jdeme na to.

Víte že?

O’Reilly spolu s Google Press nabízí anglickou verzi této knihy v řadě formátů včetně tištěné pdoby, ePub, Mobi a DRM-free PDF. Placená verze se nazývá „HTML5: Up & Running,“ a můžete ji mít ihned.

Pokud se vám líbil tento úvod a chcete autora anglického originálu podpořit, kupte si „HTML5: Up & Running“ skrze tento affiliate odkaz nebo elektronickou verzi přímo od O’Reilly. Vy dostanete knihu, já peníze. V současnosti nepřijímám přímé dary.

Copyright MMIX–MMXI Mark Pilgrim, Czech translation Martin Hassman